Back

Psychologia kolorów – dlaczego kolor ma duże znaczenie przy budowaniu marki?

 

Według psychologii kolory mają silny wpływ na nasze emocje. To od nich zależy, jak postrzegamy poszczególne zjawiska i przedmioty. Widziane kolory są przetwarzane w mózgu i mogą wywoływać pozytywne bądź negatywne emocje. Jest to szczególnie istotne podczas kreowania marki, o czym dowiesz się z tego artykułu.

Ulubiony kolor nie zawsze będzie odpowiedni

Wielu przedsiębiorców podczas budowania marki nie zastanawia się nad tym, jak duże znaczenie ma dobranie odpowiedniej kolorystyki. Część z nich dokonuje wyboru samodzielnie, bez pomocy specjalistów. Często więc kierują się swoim gustem i wybierają kolor, który najbardziej im się podoba lub wpisuje się w aktualne trendy. Może się zdarzyć, że znaczenie wybranej kolorystyki nie będzie spójne z misją, wizją i wartościami firmy. Jest to szczególnie niebezpieczne, gdy kolor przekazuje odbiorcom komunikat sprzeczny z ideą firmy i zamiast pomóc w rozwoju marki sprawi, że działania biznesowe mogą okazać się nieskuteczne.

Kolory są również zakorzenione w naszej kulturze. Oczywiście w dzisiejszych czasach coraz częściej przełamuje się różne schematy, lecz trzeba mieć na uwadze, że wybranie kontrowersyjnego koloru może być ryzykowne dla wizerunku marki. Nieoczywisty kolor może wzbudzać skojarzenia z obszarem, którego wolelibyśmy unikać w kontekście naszej marki. Decydując się na wybór kontrowersyjnego koloru, można przyciągać niewłaściwych klientów i zniechęcać tych, na których nam zależy.

Na co więc trzeba zwrócić uwagę?

Bardzo ważne jest, by kolor był spójny z misją, wizją i wartościami firmy. Jego celem powinno być zrobienie pozytywnego wrażenia na klientach, a także wzbudzenie ich zaufania. Wybierając kolor należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego znaczenie, ale także na nasycenie i zestawienie z innymi kolorami.

Co oznaczają poszczególne kolory?

Kolor czarny w naszej kulturze zakorzenił się jako kolor żałobny. W marketingu postrzega się go trochę inaczej. Wiele marek wybiera go ze względu na jego uniwersalność, elegancję, a także tajemniczość.

Żółty to radosny kolor, symbol lata i słońca. Kojarzy się z czymś relaksującym, więc można często spotkać go w branży turystycznej.

Czerwień nie jest jednoznaczna. Z jednej strony może wpływać na poczucie niebezpieczeństwa i powodować agresję, a z drugiej strony jest kolorem miłości i zakochanych. Pewnym jest, że jako kolor wywołuje silne emocje i przykuwa uwagę. Z tego względu często wykorzystuje się ją podczas promocji i wyprzedaży.

Kolor pomarańczowy wybierają osoby, które chcą posiadać najlepsze cechy żółtego i czerwonego. Ich celem jest zwrócenie uwagi i nakłonienie do podjęcia decyzji, a także wywołanie pozytywnych uczuć związanych z zabawą i beztroską.

Niebieski uznawany jest za kolor ludzi biznesu. Kojarzy się z profesjonalizmem i nowoczesnością. Jego dodatkowym atutem jest to, że lubi go większość osób.

Zieleń wywołuje spokój i daje poczucie harmonii. Wzbudza skojarzenia związane z naturą. Szczególnie sprawdzi się w branżach związanych z ekologią.

Kolor różowy jest postrzegany jako beztroski. Jest również kolorem przyjaźni. Należy na niego uważać, gdyż w nadmiarze może być uznany za infantylny lub kiczowaty.

Fiolet eksponuje ekskluzywność marki. Pobudza wyobraźnię i kreatywność.

Dobranie koloru do grupy docelowej

Warto pamiętać, że kolor powinien wpływać przede wszystkim na osoby, które będą potencjalnymi klientami. Należy zastanowić się kim są klienci marki i jaki kolor najbardziej będzie pasował do ich charakteru. Wyróżnia się trzy grupy konsumentów. Tradycjonaliści wolą barwy pastelowe, do których należy róż i błękit. Klienci impulsywni częściej zwracają uwagę na barwy ciepłe (takie jak czerwony i pomarańczowy), lecz również na kolor czarny i niebieski. Osoby oszczędne wybierają kolory, które najbardziej wzbudzają zaufanie – czyli zielony i granatowy.

Wiesz już jaki chcesz kolor. Co dalej?

Najprościej jest skorzystać z koła barw. Dzięki temu schematowi można w prosty sposób dobrać dokładnie taki kolor, którym jesteśmy zainteresowani. Warto też skorzystać z narzędzi online, które dopasują kolory tak, by efektywnie razem wyglądały (jeśli chcemy wprowadzić więcej kolorów do identyfikacji).

Jeśli nadal masz wątpliwości, czy wybrany kolor będzie odpowiedni dla Twojej marki, to warto skonsultować to ze specjalistą, który to oceni. Profesjonalistom zdecydowanie łatwiej jest stworzyć identyfikację wizualną, dzięki której Twoja marka będzie mogła zwrócić uwagę potencjalnych klientów.

My jako agencja reklamowa OmniPro również zajmujemy się kreowaniem wizerunku marki. Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci wybrać taką kolorystykę, która będzie odpowiadała wartościom Twojej firmy oraz pozwoli Ci wyróżnić się na rynku: magdalenaw@omnipro.pl.