Back

10 elementów dobrego brandingu, o których trzeba pamiętać

 

W marketingu często pojawia się słowo BRANDING. To dla niego podejmujemy te wszystkie działania promocyjne, i to z myślą o nim tworzymy przekazy komunikacyjne! I mogłoby się wydawać, że o brandingu napisano i powiedziano już wszystko. Ale czy wiecie czym on w ogóle jest i co się na niego składa?

Branding jest kreowaniem wizerunku, czyli obrazu marki w świadomości klientów – wszystkiego z czym będzie kojarzona. Dobre i atrakcyjne marki są doskonale rozpoznawalne, dzięki temu zawsze się sprzedają. Wynika to z tego, że cieszą się zaufaniem konsumentów i są przez nich kojarzone już na pierwszy rzut oka. Przykłady? Apple, McDonalds, Mercedes, Dove? Na pewno masz w głowie przynajmniej kilka skojarzeń!

Jakie są kluczowe elementy brandingu?

🔸 Nazwa, rozpoznawalne i unikalne logo oraz slogan i unikalna obietnica.

Nazwa jest podstawą działania brandu i ciężko bez niej funkcjonować. Unikalne logo czy slogan są już często wyzwaniem, jednak równie często są kluczem do sukcesu. Z pewnością kojarzycie slogan „Redbull doda Ci skrzydeł” lub „Może to jej urok, a może to Maybelline”. Zatem nazwa marki, logo i charakterystyczny slogan, to marketingowa trójca budująca pierwszy obraz marki w oczach klienta.

🔸 Idea lub filozofia marki, będąca odbiciem wartości.

Każde przedsiębiorstwo powinno posiadać wyznaczone idee lub filozofie, które będą spójne z wyznawanymi przez firmę wartościami. Marka istnieje po coś, a głoszenie tych idei pozwoli na łatwiejsze utożsamienie się odbiorcy z firmą. Dla przykładu – firma proekologiczna będzie wspierała ekologiczne rozwiązania i fundacje.

🔸 Historia marki.

Często w reklamach czy materiałach promocyjnych możemy słyszeć, że produkt jest tworzony od pokoleń. Historia marki pozwala nie tylko na jej identyfikację, ale także na budowanie autorytetu firmy jako doświadczonej w swojej dziedzinie. Na postawie historii firmy można poprowadzić również storytelling, który zaangażuje odbiorców.

🔸 Kolorystyka marki wpisująca się w jej filozofię i korelująca z ofertą.

Kolor identyfikowany dla danej firmy jest jednym z najbardziej istotnych aspektów tożsamości brandu. Kolory tworzą skojarzenia i są łatwe do zapamiętania, a także bardzo głęboko wpływają na emocje ludzi i to w jaki sposób odbiorą daną firmę.

🔸 Język komunikacji marki w oparciu o wypracowane schematy komunikacji.

Język komunikacji z odbiorcami pokazuje do jakich grup potencjalnych klientów chcemy trafiać. Czy szerszej grupy odbiorców stosując prosty i zrozumiały język, czy do wąskiej grupy osób danej specjalizacji, posługując się językiem dopasowanym do danej branży. W komunikacji marki można również zawrzeć charakterystyczne emotikony lub zwroty.

🔸 Ludzie tworzący markę.

Zarówno pracownicy, jak i klienci są wizytówką firmy. Zatem należy sobie zadać pytanie: czy wartości wyznawane przez pracowników są spójne z założeniami firmy?. Odpowiedzieć na to pytanie pomagają przedsiębiorcom np. testy osobowości dla pracowników. Wyniki umożliwiają im lepiej dopasować osoby w zespołach, a także określić, czy wartości są spójne z głoszonymi przez przedsiębiorstwo hasłami.

🔸 Strona internetowa, zakładka w Google i tematyczny landing page.

Strona internetowa oraz zakładka w Google są nie tylko wizytówką firmy, ale także łącznikiem z odbiorcami. Poprzez profesjonalny landing page marka przyciąga uwagę internauty i zachęca do podjęcia określonego działania. Natomiast intuicyjny UX i konkretne odpowiedzi na potrzeby odbiorców pozwalają wyróżnić się na tle konkurencji oraz zwiększyć sprzedaż swoich produktów.

🔸 Oferta i poziom cenowy.

Nie szeroka, a dopasowana do potrzeb klientów oferta przyniesie lepsze zyski. Oferowane przez firmę usługi powinny być opisane zrozumiale, przejrzyście i konkretnie. Transparentność i odpowiedni poziom cen pozwalają zrealizować więcej zamówień. Cena jest często decydującym czynnikiem zakupu danej usługi, aczkolwiek nie jedynym.

🔸 Social media.

Social media zdecydowanie wspierają działania brandingowe firmy, będąc ważnym kanałem komunikacji z klientami. Jednak portale społecznościowe, aby przynosiły upragniony rezultat, powinny być prowadzone według wszystkich powyższych zasad, czyli z zachowaniem charakterystycznych dla firmy kolorów, treści, czcionki, grafik i wartości. Jednocześnie eksponując logo przedsiębiorstwa.

🔸 Opinia o marce czyli tzw. social proof.

Odbiorcy marki są kluczowym ogniwem udanego brandingu. To jak postrzegają działania firmy, pozwala kreować jej dalszą strategię. Istotny jest fakt, że to ludzie tworzą markę poprzez to, jak ją odbierają i opowiadają o niej, a nie to, co firma mówi sama o sobie. System poleceń i opinii klientów odgrywa ważną rolę w kreowaniu wizerunku przedsiębiorstwa. Dodatkowo są one często utożsamiane z gwarancją jakości i skuteczności danego produktu.

Co daje dobry branding?

Przede wszystkim pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji. W końcu żaden biznes nie działa w próżni – no chyba, że znalazłeś nową super niszę, ale to w obecnych czasach bardzo rzadkie i tymczasowe. Marki są codziennie porównywane do innych, świadczących podobne usługi czy sprzedających takie same produkty. Którą wybierze klient? Tą, która wzbudza w nim pozytywne emocje i cieszy się jego zaufaniem oraz jest polecana przez bliskie osoby. Sama cena i zachęta 'kup teraz’ nie wystarczy. Dlatego warto zadbać o branding i każdy z tych pojedynczych elementów.

Świetnym przykładem zbliżenia klienta do marki są firmowe gadżety i podarunki. Pozwalają na nienachalną reklamę, tworząc jednocześnie codzienny punkt styku klienta z marką.

Okazji do podarowania takich prezentów może być wiele, a w  OmniPro znamy się na kreatywnych wysyłkach.

W naszej ofercie każdy znajdzie coś dla siebie:

  • personalizowane gadżety
  • zestawy świąteczne
  • kreatywne podarunki
  • prezenty dla influencerów
  • kartki z życzeniami,
  • kalendarze i wiele więcej!

Zachęcamy do wypełnienia formularza kontaktowego z zapytaniem o pełną ofertę lub wysłania wiadomości na adres: magdalenaw@omnipro.pl.

Zapraszamy do kontaktu!